Vier yoga basisoefeningen voor thuis

donderdag 26 november 2020 - Leestijd
experience

Het beoefenen van yoga brengt vele voordelen met zich mee. Zo vergroot het je flexibiliteit, versterkt het je spieren, verbetert het je lichaamshouding en je bloedcirculatie. Dit zijn slechts een aantal redenen waarom je eens een yogaoefening uit kunt proberen. Hoe je het ook wendt of keert, yoga is goed voor je lichaam! Wij besloten daarom een aantal basisoefeningen die je thuis kunt uitvoeren op een rijtje te zetten. Pak je matje er maar bij en je kunt meteen aan de slag!

Oefening 1: de Cobra

We beginnen met een klassieker die je misschien al wel kent: de Cobra. Met deze rekoefening train je voornamelijk je rug- en buikspieren. Je gaat eerst volledig gestrekt op je buik liggen met je neus naar de grond en je tenen naar achteren gericht. De bovenkant van je voeten raken het matje. Leg vervolgens je handen naast je schouders en druk je bovenlichaam naar boven. Je bovenbenen blijven in contact met het matje. Houd dit 10 seconden vast en laat je bovenlichaam zakken. Neem vervolgens een korte adempauze en herhaal deze oefening drie keer.

Schermafbeelding 2020-11-06 om 14.53.59

Oefening 2: de brug

Bij deze oefening ligt de aandacht op de heupen, borst, nek en rug. De brugoefening stimuleert je buikorganen, longen en schildklier. Ga met je rug op het matje liggen, buig je knieën naar boven en plaats je hakken zo dicht mogelijk tegen je billen. Adem in en til je bekken tegelijkertijd zo hoog mogelijk op. Je voeten, schouders en armen blijven op het matje. Houd deze houding 15 seconden vast en laat je bekken weer zakken. Neem 10 seconden rust en herhaal deze oefening drie keer. Je zult zien dat het steeds beter gaat!

Schermafbeelding 2020-11-06 om 14.57.59

Oefening 3: Downward Facing Dog

Met de Downward Facing Dog stretch je je schouders, rug, polsen, handen, hamstrings en kuiten. Deze oefening helpt goed tegen hoofdpijn, vermoeidheid en stress. Het laat de energie door je hele lichaam stromen. Ga met je handen en knieën op de mat zitten. Zet je knieën recht onder je heupen en je handen onder je schouders. Plaats de onderkant van je tenen op de mat, je hakken wijzen naar boven. Zet je af met je voeten en handen en duw je billen omhoog. Strek je armen en benen en plaats je hakken op de mat en je hoofd tussen je armen. Houd deze oefening drie minuten vast.

Schermafbeelding 2020-11-06 om 15.06.46

Oefening 4: Child pose

De Child pose oefening, ook wel Balasana genoemd, is een oefening waarbij je je volledig kunt ontspannen. Het is dan ook een geschikte oefening om een yogales mee af te sluiten. Ook kun je ervoor kiezen om deze oefening voor het slapen gaan te doen, aangezien je volledig tot rust komt. Je begint de oefening door met je knieën op de mat te gaan zitten. Je voeten liggen met de bovenkant op de mat. Ga met je billen op je hakken zitten en buig met je voorhoofd naar voren op de mat. Je kunt ervoor kiezen om ook je armen langs je oren naar voren te leggen. Je borst raakt je bovenbenen. Houd deze oefening 5 minuten vast. Let hierbij op je ademhaling en krijg hier regelmaat in. Zo kun jij je optimaal ontspannen!

Schermafbeelding 2020-11-06 om 15.03.16

Vragen of meer informatie?

Ga naar Service & Support